Obchodní podmínky
Obchodní podmínky účinné od 1. 1. 2015, doplněné o "GDPR" s platností od 25. 5. 2018, viz závěr OBCHODNÍCH PODMÍNEK
www.nabytek-stylove.cz
1. Úvodní ustanovení
1.1 Tyto Obchodní podmínky upravují vzájemná práva a povinnosti mezi prodávajícím: Miroslav Majdloch, se sídlem: Dobrá 572, 739 51 Dobrá, IČ: 71933786, DIČ: CZ7807254928. Živnostník nezapsaný v Obchodním rejstříku. Adresa pro doručování: Na Poříčí 2110, Frýdek-Místek, 739 51. Tel: +420 774378712, E-mail: info@nabytekstylove.cz (dále jen Prodávající) a Kupujícím vznikající v souvislosti s uzavřením Kupní smlouvy, na základě které je Prodávající povinen dodat Kupujícímu Zboží a Kupující je povinen Zboží převzít a zaplatit Prodávajícímu Kupní cenu.
1.2 Kupujícím je fyzická nebo právnická osoba, která uzavírá s prodávajícím kupní smlouvu prostřednictvím internetového obchodu prodávajícího umístěného na internetové adrese www.nabytek-stylove.cz (dále jen eshop).
1.3 Tyto Obchodní podmínky se stávají součástí každé Kupní smlouvy, nedohodnou-li se Prodávající a Kupující písemně jinak. Je-li mezi Prodávajícím a Kupujícím uzavřena písemná Kupní smlouva a/nebo Rámcová smlouva o dodávkách zboží, mají tyto písemné smlouvy, v případě rozporů mezi jejich ustanoveními a ustanoveními těchto Obchodních podmínek, přednost před zněním těchto Obchodních podmínek.
1.4 Je-li kupujícím spotřebitel dle § 419 zák. 89/2012 Sb. řídí se vztahy neupravené těmito smluvními podmínkami zákonem č. 89/2012 Sb. Jedná-li kupující při objednávání / nákupu zboží v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci svého samostatného výkonu povolání, řídí se vztahy těmito smluvními podmínkami neupravené zákonem č. 89/2012 Sb. přičemž se neužijí ustanovení § 2158 - § 2174.
1.5 Kupující uzavřením kupní smlouvy potvrzuje, že se seznámil s úplným zněním těchto smluvních podmínek, že rozumí veškerým jejím ustanovením a že s nimi v plné míře souhlasí.
1.6 Prodávající je oprávněn kdykoliv změnit znění těchto obchodních podmínek. Kupující je vázán zněním smluvních podmínek aktuálním v okamžiku uzavření kupní smlouvy.
2. Uzavření kupní smlouvy
2.1 Kupující vybráním zboží z nabídky prodávajícího a jeho následným objednáním (prostřednictvím vyplnění objednávkového formuláře) podává prodávajícímu návrh na uzavření kupní smlouvy. Kupní smlouva mezi prodávajícím a kupujícím je uzavřena okamžikem akceptace tohoto návrhu, tedy potvrzením objednávky ze strany prodávajícího odeslaným na emailovou adresu kupujícího. V případě, že k takovémuto potvrzení ze strany prodávajícího nedojde, má se za to, že kupní smlouva nebyla uzavřena.
2.2 Objednávkový formulář obsahuje zejména označení zboží, cenu zboží, způsob a cenu dopravy zboží a prostor pro vyplnění identifikačních údajů kupujícího.
2.3 Identifikační údaje kupujícího jsou zejména jeho jméno a příjmení případně název obchodní firmy, bydliště či sídlo, datum narození či IČ, dále pak emailová adresa, kontaktní telefon, případně doručovací adresa.
2.4 Cena veškerého zboží nabízené na eshopu prodávajícího je uváděna včetně DPH i všech poplatků s prodejem souvisejících (s výjimkou ceny za poštovné a balné, která je uvedena samostatně). Cena zboží je platná po dobu jejího zveřejnění v eshopu prodávajícího.
2.5 Podmínkou platnosti objednávky je vyplnění veškerých náležitostí objednávkového formuláře, včetně souhlasu se zněním těchto obchodních podmínek.
2.6 Kupující je srozuměn s tím, že prodávající není povinen uzavřít s kupujícím kupní smlouvu na veškeré zboží uvedené v eshopu prodávajícího, tj. že vystavení zboží v eshopu prodávajícího není nabídkou k uzavření smlouvy ve smyslu § 1732 obč. zák.
2.7 Veškeré skutečnosti uváděné kupujícím do poznámky v objednávkovém formuláři jsou součástí uzavřené kupní smlouvy v případě souhlasu prodávajícího s nimi, v případě jeho nesouhlasu se má za to, že kupní smlouva nebyla uzavřena. Stejně tak v případě nemožnosti prodávajícího splnit jakýkoliv požadavek kupujícího vyjádřený v objednávce, zašle prodávající kupujícímu nový návrh objednávky s požadavkem na jeho vyjádření se k ní. Kupní smlouva je v tomto okamžiku uzavřena odesláním této nové objednávky kupujícím prodávajícímu a jejím následným potvrzením prodávajícím.
2.8 Prodávající je oprávněn při okolnostech hodných zřetele před potvrzením objednávky a tedy uzavřením kupní smlouvy požádat kupujícího o telefonické či písemné potvrzení jeho objednávky.
3. Práva a povinnosti smluvních stran
3.1 Uzavřením kupní smlouvy vzniká prodávajícímu povinnost odevzdat kupujícímu objednané zboží a kupujícímu povinnost za toto zboží prodávajícímu zaplatit sjednanou cenu.
3.2 Kupující je povinen převzít zboží objednané a dodané v souladu s kupní smlouvou a těmito obchodními podmínkami.
3.3 V případě, že je nezbytné z důvodů na straně kupujícího, dodávat zboží jinak, než bylo ve smlouvě smluveno, je prodávající oprávněn požadovat po kupujícím veškeré náklady s tímto doručením spojené.
4. Odstoupení od smlouvy
4.1 V souladu s ustanovením § 1829 obč. zák. má kupující právo ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží odstoupit od kupní smlouvy.
4.2 Kupující může k odstoupení od smlouvy užít jakýkoliv způsob písemné komunikace, dopis, e-mail atp.
4.3 Odstoupí-li kupující od smlouvy, odešle nebo předá prodávajícímu bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, zboží, které od něho obdržel.
4.4 Odstoupí-li kupující od smlouvy, vrátí mu prodávající bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal (kromě dodatečných nákladů vzniklých v důsledku kupujícím zvoleného způsobu dodání, který je jiný než nejlevnější způsob standardního dodání prodávajícím nabízený).
4.5 Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, prodávající není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky kupujícímu dříve, než mu kupující zboží předá nebo prokáže, že zboží prodávajícímu odeslal.
4.6 Náklady spojené s vrácením zboží prodávajícímu nese v plné výši kupující.
4.7 Kupující odpovídá prodávajícímu za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti.
4.8 Kupující nemůže odstoupit od smluv uvedených v § 1837 zák. 89/2012 Sb.
4.9 Prodávající je oprávněn, do doby převzetí zboží kupujícím, odstoupit od kupní smlouvy v případě okolností znemožňujících mu dodání objednaného zboží kupujícímu.
5. Platební podmínky a přechod vlastnického práva
5.1 Kupující není povinen hradit prodávajícímu zálohu na objednané zboží, s výjimkou případů výslovně v objednávce dohodnutých.
5.2 Zboží bude kupujícímu dodáno / předáno až po zaplacení celé kupní ceny včetně nákladů na doručení. Kupní cena je splatná v okamžiku převzetí zboží. V případě bezhotovostní platby na účet prodávajícího je kupní cena splatná do 14 dní po uzavření smlouvy.
5.3 K přechodu vlastnického práva k objednanému zboží z prodávajícího na kupujícího dochází až úplným uhrazením kupní ceny včetně nákladů na doručení.
5.4 Kupující výslovně souhlasí s možností zaslání daňového dokladu v elektronické podobě (namísto dokladu v písemné formě) na jeho emailovou adresu.
6. Práva z vadného plnění a záruka za jakost
6.1 Práva a povinnosti smluvních stran týkajících se práv z vadného plnění jsou upravena zákonem č. 89/2012 Sb., konkrétně v jeho ustanovení § 2099 - § 2112
6.2 Je-li vadné plnění podstatným porušením smlouvy, má kupující právo na odstranění vady dodáním nové věci bez vady nebo dodáním chybějící věci, nebo na odstranění vady opravou věci nebo na přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo odstoupit od smlouvy.
6.3 Je-li vadné plnění nepodstatným porušením smlouvy, má kupující právo na odstranění vady, anebo na přiměřenou slevu z kupní ceny.
6.4 Zárukou za jakost se prodávající zavazuje, že věc bude po určitou dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti.
6.5 Záruční doba běží od odevzdání věci kupujícímu; byla-li věc podle smlouvy odeslána, běží od dojití věci do místa určení.
7. Ochrana osobních údajů
7.1 Kupující tímto uděluje prodávajícímu oprávnění shromažďovat, zpracovávat, uchovávat a užívat údaje, které o sobě uvedl kupující, pro účely informačních a účtovacích systémů prodávajícího a pro využití v rámci marketingových akcí prodávajícího, za účelem informování kupujícího o nových produktech prodávajícího.
7.2 Jedná se zejména o jméno a příjmení kupujícího / název obchodní firmy, adresu jeho bydliště / sídla, doručovací adresu, datum narození, RČ / IČ, emailovou adresu a telefonní číslo.
7.3 Kupující výslovně souhlasí se zasíláním obchodních sdělení ve smyslu zákona č. 480/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů, prodávajícím na adresu jeho elektronické pošty.
7.4 Kupující dává souhlas a oprávnění k výše uvedenému na dobu neurčitou počínaje dnem odeslání objednávky.
8. Závěrečná ujednání
8.1 Veškeré vztahy těmito smluvními podmínkami neupravené se řídí příslušnými ustanoveními občanského zákoníku jakož i dalšími souvisejícími právními předpisy.
8.2 V případě, že jakékoliv ustanovení těchto obchodních podmínek bude shledáno nezákonným či neplatným, nebude tím dotčena platnost respektive účinnost ostatních ustanovení těchto obchodních podmínek.
8.3 Veškerá ujednání mezi prodávajícím a kupujícím obsažená v kupní smlouvě, mají přednost před ustanoveními těchto smluvních podmínek, se kterými jsou v rozporu.
8.4 Reklamace budou vyřízeny v souladu s právním řádem ČR a to do 30 dnů od obdržení reklamace (zásilky). Veškeré reklamace musí být uplatněny bezodkladně a to písemnou formou. Při přebírání zásilky je zákazník povinen zkontrolovat, zda není zásilka nebo její obsah poškozen, nebo zda nejeví známky cizího zásahu. V případě zjištění poškození zásilky, jejího obalu nebo zásahu cizí osoby, zákazník zásilku nepřevezme anebo v případě jen drobných nedostatků, požádá řidiče o sepsání reklamačního protokolu na místě a případné poškození zásilky vyfotografuje. Pokud shledá zákazník na obalu zásilky byť jen sebemenší poškození, ale řidič odmítne počkat na rozbalení zásilky, je nutné tzv. PŘEVZETÍ ZÁSILKY S VÝHRADOU, které si zákazník ridičem přepravní společnosti nechá vypsat a potvrdit. Obsah zásilky si podrobně zkontroluje po odjezdu řidiče a veškerá případná poškození obsahu zásilky je nutné vyfotografovat a do 24 hodin od převzetí zásilky nahlásit odesílateli. POKUD BUDE POŠKOZENÁ ZÁSILKA PŘEVZATA BEZ ZÁPISU A BEZ VÝHRAD, bohužel na pozdější reklamace nemůže být a nebude brán zřetel.
Zákazník je povinen předložit spolu s vadným výrobkem také doklad o zaplacení. Záruka se nevztahuje na vady způsobené nesprávným skladováním. To znamená, že se vztahuje pouze na zjevné vady chuti a vzhledu. Zboží musí být vráceno v původním obalu, v láhvi plné nejméně do 2/3 obsahu a uzavřené původní zátkou. V případě zjištění oprávněné reklamace bude zboží vyměněno kus za kus nebo bude dle dohody se zákazníkem vrácena cena zboží. Do této částky se nezapočítává cena balného a poštovného. V případě neoprávněné reklamace bude zboží zasláno zákazníkovi zpět na náklady zákazníka.
Reklamaci dopravy je nutno oznámit písemnou formou do 24 hodin od převzetí zásilky.
Jak nakupovat:
Registrace
Registrace slouží zejména Vám, našim zákazníkům a návštěvníkům, abyste mohli plně využít všech výhod a funkcí, jež eShop nabízí. Registrovaný uživatel:
- může využívat všech výhod dalších slev zboží
- pravidelně může dostávat emailem informace o novinkách, výhodných cenových nabídkách, pokud o to zažádá
- získá přehled o stavu svých objednávek
- má možnost ukládat záložky na své oblíbené zboží
Registrace zákazníka není podmínkou pro uskutečnění nákupu v eShopu
Titulní strana obchodu je rozdělena do dvou zákl. sloupců. V levém sloupci si můžete vybrat zboží bud pomocí prohlížení katalogu nebo pomocí vyhledávání vč. rozšířeného hledání. Kliknutím na jednotlivá oddělení se Vám zobrazí stručný seznam zboží, které je v tom daném oddělení obsaženo. Zboží se pak dále rozděluje do podsekcí podle druhu. Pokud je zboží více, pak je uvedeno na více stránkách, což je zobrazeno nahoře/dole počtem stran. Na tyto číslice lze klikat a přepínat mezi jednotlivými stránkami. Pravý sloupec nabízí vlastní zboží.Pokud chcete o některém zboží zobrazit více detailních informací, klikněte na jeho malou fotografii nebo na jeho podtržený název. Na titulní straně jsou také další ikony, jako obchodní podmínky, reklamační řád, kontakt, registrace, které Vám po otevření poskytnou další důležité informace.
Jak si objednat
- telefonicky na čísle +420 774 378 712, dohodneme s Vámi veškeré podrobnosti.
- pomocí tlačítka "přidat do košíku". Zboží je možno nezávazně prohlížet, dávat do košíku. Vždy při přidání zboží do košíku jste informováni o celkové ceně vybraného zboží a ceně balného. Cena přepravného záleží na způsobu dopravy, který vyberete v následném kroku objednávání. Pokud se rozhodnete zboží objednat, je třeba se rozhodnout, zda objednávku provedete jako registrovaný zákazník a získáte tak různé výhody a možnost slevy při dalším nákupu u nás, nebo zboží objednáte bez registrace. Pokud jste již registrováni, nezapomeňte se před podáním objednávky přihlásit, pokud nakupujete poprvé, doporučujeme se před odesláním objednávky zaregistrovat.
- e-mailem na adrese objednavky@nabytekstylove.cz
Rozhodnete-li se vybrané zboží v košíku objednat, klikněte na odkaz "Pokladna" v horním menu nebo v košíku na tlačítko "Koupit". Ať už použijete kterýkoliv způsob ve Vašich údajích musí být uvedeno: jméno a adresa (případně sídlo firmy, IČO, DIČ, pokud nakupujete jako podnikatel) a Váš telefon, který vyžadujeme z důvodu kontaktu s přepravcem, který s Vámi dohodne termín dodání, jenž Vám bude vyhovovat. Kliknutím na tlačítko "Odeslat objednávku" zboží ZÁVAZNĚ objednáte.
Přijetí objednávky a její potvrzení
Hned po odeslání objednávky obdržíte na email uvedený v objednávce oznámení o přijetí objednávky do našeho systému. Pokud se tak nestane kontaktujte nás.
O Vaší objednávce jsme i my okamžitě informováni, tuto zkontrolujeme, ověříme dostupnost zboží v našem skladu a pokud zjistíme, že nic nebrání distribuci zboží, objednávku potvrdíme. V tom případě jste informováni emailem o potvrzení objednávky. V případě jakéhokoliv problému Vás budeme kontaktovat.
Objednávka zboží je závazná a řídí se obchodními podmínkami a reklamačním řádem uvedeným v nákupním řádu.
Způsob platby
Zboží je možné uhradit:
- v hotovosti při předání objednaného zboží (dobírka)
- v hotovosti při osobním odběru v provozovně dodavatele
- předem (bankovní převod)
- splátkovým prodejem
- fakturou se splatností (tato možnost bude dohodnuta po individuálním kontaktování)
Dodací lhůty
Pokud je zboží skladem je obvyklá dodací lhůta u tohoto druhu zboží do 2 pracovních dnů, v ostatních případech je obdržíte zpravidla do 5 pracovních dnů. V případě, že by měla být dodací lhůta delší, budeme Vás informovat. Pokud potřebujete ještě před podáním objednávky vědět přesně termín dodání konkrétního zboží, prosím kontaktujte nás.
Vysvětlení termínu u zboží "SKLADEM":
1) Zboží je skladem v naší kamenné prodejně ve Frýdku-Místku
2) Zboží je skladem v našem centrálním skladu v Dobré u F-M
3) Zboží je skladem u našeho dodavatele
V případě, že je zboží vyskladněno vyřízením dřívější objednávky budete o tom neprodleně informováni.
Zboží na zakázku, na míru, výběr dezénů a potahů ze vzorníků.
V případě objednání zboží na zakázku, tzn. požadujete jiný potah nebo jiný dezén, než je standardní, dodací lhůta je obvykle 4-6 týdnů. V tomto případě upozorňujeme, že se jedná o přibližný termín, který je takto stanoven výrobci a ve výjimečných případech může dojít k jeho prodloužení.
Převzetí zásilky kupujícím
Při převzetí zásilky vždy ještě za přítomnosti přepravce se přesvěčte, že obal zásilky není poškozený (promáčknutý, roztrhaný, rozmočený, porušena balící páska). Pokud tomu tak je ihned s dopravcem sepište protokol o poškození zásilky a zásilku nepřebírejte. Napište na náš email z jakých důvodů jste nepřevzali zásilku. Co nejdříve se s Vámi spojíme a společně domluvíme dodání nové zásilky.
Pokud je zásilka v pořádku, je Vaší povinností bez zbytečného odkladu si dodané zboží prohlédnout a o případných závadách a nedostatcích nás informovat písemnou cestou (dopis nebo email) do tří dnů od jeho doručení. Toto se vztahuje i na neúplnost dodávky a nesrovnalosti v počtu dodaného zboží. Při reklamaci je nutné se zbožím předložit kopii dodacího listu (faktury) spolu s dokladem o zaplacení.
Podmínky vrácení peněz
- zboží musí být naprosto neporušené, v originálním obalu, dobře zabalené, schopné dalšího prodeje
- zákazník musí odeslat zásilku do 14 dnů od obdržení zboží zpět na naši adresu
- přiložit k zásilce daňový doklad zaslaný společně se zbožím, popř. jeho kopii
Po obdržení a zkontrolování vráceného zboží Vám bude obratem zaslána zpět částka odpovídající prodejní ceně zboží na Váš účet (uveďte v průvodním dopise), popřípadě složenkou.
Zrušení objednávky ze strany provozovatele
Vyhrazujeme si právo zrušit objednávku nebo její část v těchto případech:
- zboží se již nevyrábí nebo nedodává
- změnila se výrazným způsobem cena
V případě, že tato situace nastane, zavazujeme se Vás neprodleně kontaktovat e-mailem nebo telefonicky a domluvíme s Vámi na další postup (náhrada objednaného zboží jiným, zrušení objednávky, atp...).
Podmínky nákupu na splátky ESSOX -podmínky zákona o Spotřebitelském úvěru č. 257/2016 Sb.
Další důležité informace
Společnost Miroslav Majdloch je registrována jako Vázaný zástupce. Bude Českou národní bankou zapsána do registru osob oprávněných v oblasti spotřebitelského úvěru k činnostem podle zákona č. 257/2016 Sb. o spotřebitelském úvěru.
Společnost Miroslav Majdloch zastupuje poskytovatele – společnost ESSOX s.r.o., která je registrovaným poskytovatelem spotřebitelských úvěrů.
Kontaktní údaje zprostředkovatele:
Miroslav Majdloch
Dobrá 572
+420774378712
vinostyl@seznam.cz
Kontaktní údaje poskytovatele:
ESSOX s. r. o.
Senovážné náměstí 231/7
370 21 České Budějovice
Tel: +420 389 010 422
Email: zakaznickyservis@essox.cz
Společnost Miroslav Majdloch informuje své klienty, že neposkytuje radu podle § 85 zákona č. 257/2016 Sb. o spotřebitelském úvěru.
Je zakázáno podmiňovat uzavření smlouvy o spotřebitelském úvěru uzavřením smlouvy o doplňkové službě jako je pojištění apod., pokud není umožněno uzavřít smlouvu o spotřebitelském úvěru bez uzavření smlouvy o doplňkové službě.
Spotřebitel nehradí zprostředkovateli žádnou odměnu.
Řešení stížností
Prioritou společnosti Miroslav Majdloch je poskytovat našim klientům kvalitní produkty a služby na profesionální úrovni.
Pokud však i přesto nastane situace, kdy nejste spokojeni s nabízenými úvěrovými produkty, službami či s chováním našich zaměstnanců, jsme připraveni se Vaším podnětem vážně zabývat. Vaši stížnost lze směřovat:
Miroslav Majdloch, vinostyl@seznam.cz, Dobrá 572, Dobrá 73951
Mimosoudní řešení sporů
Pro mimosoudní řešení sporů můžete kontaktovat následující instituce:
Finanční arbitr
Jeho působnost je vymezena zákonem č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi. Je oprávněn rozhodovat mj. spory mezi věřitelem a spotřebitelem při nabízení, poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru. Více informací naleznete na internetových stránkách www.finarbitr.cz
Kontaktní údaje:
Finanční arbitr ČR
Legerova 69/1581
110 00 Praha 1
Tel.: +420 257 042 070
e-mail: arbitr@finarbitr.cz
Česká obchodní inspekce (ČOI)
Na ČOI jste oprávněni se obrátit v rámci mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.
Kontaktní údaje - Ústřední inspektorát:
Česká obchodní inspekce
Štěpánská 567/15
120 00 Praha 2
Tel: +420 296 366 360
Fax: +420 296 366 236
www: www.coi.cz
Orgány dohledu:
Česká obchodní inspekce (ČOI)
ČOI vykonává působnost v záležitostech týkajících se dodržování povinností stanovených zejm. zákonem č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele vč. povinností dle zákona č. 257/2016 Sb. o spotřebitelském úvěru.
Kontaktní údaje:
Česká obchodní inspekce
Štěpánská 567/15
120 00 Praha 2
Tel: +420 296 366 360
Fax: +420 296 366 236
Dne 25. 5. 2018 vstoupilo v platnost nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (zvané „GDPR“). V souladu s tímto nařízením bychom Vás rádi informovali, že:
- potvrzením objednávky souhlasíte se zpracováním vámi poskytnutých nebo zpřístupněných důvěrných informací uvedených v objednávce týkající se osobních údajů fyzických osob, které jsou nezbytně nutné pro účely vzájemné spolupráce,
- osobní údaje budou zpracovány za účelem plnění závazků v souvislosti s poskytováním služeb či plněním objednávky a nebudou využity k žádným jiným účelům, výjimku tvoří registrační údaje, které poskytujete k marketingovým účelům,
- osobní údaje budou uchovány po dobu trvání smluvního vztahu a dále po dobu nezbytně nutnou, která se rovná zákonnému požadavku na archivaci daňových dokladů,
- osobní údaje budou zpracovány s přihlédnutím na jejich důvěrný charakter se zabezpečením odpovídající daným rizikům,
- osobní údaje budou poskytnuty pouze ke shora uvedenému účelu a nebudou poskytnuty dalším třetím či nepovolaným osobám.